Pagini

miercuri, 22 februarie 2012

Jurnal de bord - Timisoara - ziua 3

   Foarte matinali...mic dejun si cafea..nu ma satur cu o singura cafea si iau inca una... E ceata si este rece iar temperatura continua sa dezghete zapada care inca exista...Aveam, intr-un fel, planul facut...stiam ce vreau sa vizitez si, din nou, bag aparatul de fotografiat in geanta si gps-ul pentru ca nu am harta (shame on me) si vreau sa stiu unde sunt ca sa nu ma ratacesc...nu e ca si cum as fi singura si nu are cine sa ma scoata din problema...dar ma simt mai in siguranta sa am un dispozitiv care poate sa imi spuna in orice moment unde ma aflu...studiez putin harta orasului ca sa ma orientez in spatiu...si o iau la pas prin Timisoara...

   Fac in minte cateva calcule imaginandu-mi harta orasului si locul unde ma aflu si ma urc in primul tramvai...sper sa ma lase unde trebuie...de fapt sper sa cobor unde trebuie. Surprinzator (desi nu chiar pentru ca eram cu gps-ul in mana...) cobor in statia potrivita si ma opresc in intersectie...ei, Lulu, de aici, incotro? O noua orientare in spatiu...ma rotesc in jurul sensului giratoriu si descopar incotro...Vad un troleibuz care opreste in statie si ma gandesc "Asta ar trebui sa ma duca unde vreau" si urc in el. Dupa cateva statii, si dupa ce mi-am lungit gatul pe fereastra sa vad nume de strazi si indicatoare, cobor...cu o statie mai tarziu :) Dar e placut sa ma plimb...Sunt foarte atenta la numele strazilor si a pietelor...nu vreau sa trec prin unele locuri si sa nu stiu ce reprezinta. Dupa cum va spuneam e foarte multa istorie in acest oras.Totul absolut poate spune o povestioara despre trecutul orasului si a tarii. Trec prin Piata Timisoara 700 si ma indrept cu pasi aproape siguri catre Piata Marasti. Aici, imi spun in gand, ar trebui sa fie Cazarma U si o gasesc in partea drapta...arata ca o cladire dezafectata dar are importanta istorica... - In1752 s-a construit Cazarma Vienei, cu parter şi un etaj, cu contur inchis pe toate cele patru laturi. Clădirea a fost grav deteriorată în urma asediului din anul 1849 cand s-a construit o noua cazarma cu trei niveluri (parter si doua etaje), cu plan in forma de U. In 1859 se numea Cazarma Franz - Joseph, in 1923 a fost Scoala militara de artilerie iar la mijlocul secolului al XX-lea adapostea depozite.
   Trec pe langa Cazarma si vad cum in fata mi se deschide Piata Unirii...obiectivul pentru ziua de astazi. De departe cea mai frumoasa Piata pe care am vazut-o vreodata. E drept ca nu am vazut Brasovul sau Clujul (apropos...sunt urmatoarele pe lista de vise...eu si Ionut avem o lista cu obiective de vizitat...trebuia sa punem pe hartie tot ce am vizitat si tot ce ne mai dorim sa vizitam dar din lipsa mea de inspiratie nu s-a mai intamplat asta. Numai ca dupa aceasta saptamana nu voi mai sta pe ganduri si voi forta putin spiritul meu creativ si voi completa acea agenda pe care am pregatit-o deja).


   Este zapada si frumusetea Pietei este oarecum acoperita de aceasta dar fac un efort de imaginatie si privesc in jurul meu...Magnific...Nici nu stiu de unde sa incep...Piata Unirii este cea mai veche Piata din Timisoara, in stil baroc. Initial s-a numit Piata Losonczy dupa numele comitetului Stefan Losonczy, ucis de turci in 1552 cand cetatea a fost cucerita de acestia. Este cunoscuta si sub numele de Piata Domului. Numele de Piata a Unirii i-a fost dat in 1919 pentru faptul ca aici s-au oprit trupele romane care au intrat in Timisoara. Aici se gasesc numeroare obiective turistice. Primul care imi atrage atentia este Domul Romano - Catolic sau Catedrala Sfantul Gheorghe din Timisoara si este Catedrala Episcopiei Romano - Catolice din Timisoara. Poarta hramul Sfantului Gheorghe si a fost construit intre 1736 - 1774.






   Monumentul este construit in stil baroc din caramida cu decoratii de piatra si stuc. Turlele au o inaltime redusa, determinata de apropierea zidului cetatii. Interiorul, desi nu am intrat sa il vad...nici nu stiu daca as fi putut intra...este bogat si somptuos, cu 9 altare in stil baroc si rococo, impodobite cu icoane vechi, orga in stil Ludovic al XVI-lea, o copie a celebrei orgi din biserica Sf. Suplice din Paris. Domul este considerat a fi cea mai unitara si reprezentativa constructie baroca a Timisoarei si una dintre cele mai valoroase din Banat. In prezent, in Dom se tin regulat liturghii in limbile maghiara, germana si romana. Datorita acusticii deosebite aici se sustin si concerte de orga.
   O alta cladire impunatoare din Piata Unirii este Palatul Baroc care, din cate vad, este in renovare. Probabil ca asa se intampla iarna...dupa proverbul...romanul isi face iarna car si vara sanie :)... Construit in 1733, Palatul Baroc adapostea Oficiul Minier si Casieria militara. A fost sediul guvernatorului apoi, intre 1919 si 1943, a functionat ca sediu al Prefecturii. In anii de dupa al Doilea Razboi Mondial aici s-au aflat salile de curs ale Facultatii de Medicina Veterinara, iar de cativa ani, dupa o perioada in care s-a aflat in renovare, a devenit sediul Muzeului de Arta. Muzeul a luat fiinta prin deschiderea sectiunii de arta a Muzeului Banatului, pe 1 ianuarie 2006. Include o colectie unica de lucrari si obiecte personale ale pictorului Corneliu Baba, cu 90 de piese. Mai detine colectii de arta contemporana, decorativa si europeana. 








   Catedrala Ortodoxa Sarba cu hramul Inaltarea Domnului, si Episcopia Ortodoxa Sarba care functioneaza intr-o cladire cu bogate decoratiuni in stil baroc - dar pe care nu pot sa o vad deoarece era acoperita, fiind in constructie. Din motivul pozitionarii, catedrala este cu spatele spre centrul Pietei. Fosta biserica a comunitatii ortodoxe din Timisoara a pierit intr-un incendiu in anul 1928 iar noua biserica a fost ridicata intre anii 1744 - 1748 in stil baroc, cu ajutorul donatiilor credinciosilor. Turnurile au fost adaugate in anul 1791 in urma unei restaurari si sunt prevazute cu 5 clopote. Din anul 1964, biserica a fost declarata monument istoric.
   Ultimul, dar nu cel din urma, Liceul Teoretic Nikolaus Lenau, infiintat in anul 1870. Cladirea actualei scoli a fost construita in anul 1761 fiind folosita drept casa a magistratilor si apoi teatru. In 1878, cladirea a fost adusa la forma actuala. La inceput, limba de predare a fost germana. Liceul poartfa numele poetului romantic Nikolaus Lenau.






   In aceasta piata mai exista doua monumente...
* Monumentul Sfintei Treimi care se mai numeste si Coloana Ciumei sau Statuia Ciumei - construit in acelasi stil arhitectural ca si celelalte constructii - baroc...si aminteste de incetarea epidemiei de ciuma care a devastat intreg Banatul intre 1731 si 1738. In timpul epidemiei, numai la Timisoara si-au pierdut viata peste 1.300 de bolnavi de ciuma.






* Fantana cu apa minerala






   Din nou, foarte multa istorie intr-un spatiu relativ mic... Pasii mi se indreapta pe stradutele inguste, printre masini care imi amintesc de era actuala. Privirea imi este atrasa de Cladirea Tribunalului si ma indrept catre Hotel Continental. In stanga ma incanta Bastionul pe care il vad printre mormanele de zapada si pomii desfrunziti. Aflat intre Hotelul despre care tocmai am amintit, si Fantana Punctelor Cardinale, Bastinul Maica Therezia a fost construit intre 1730 si 1735 si este cea mai mare bucata de zid pastrata din vechea Cetate a Timisoarei. In prezent gazduieste spatii comerciale si doua expozitii permanente ale Muzeului Banatului.






   Am invatat foarte multe despre istoria Romaniei. Nu mi-a placut istoria in scoala dar atunci cand vezi lucrurile care te inconjoara parca pare mai interesant.
   Spre seara, baietii au iesit la un joc de tenis iar eu le-am tinut galerie de pe banca. Apoi, o cina presarata cu hohote de ras si glume bune si ... am mai incheiat o fila din acest jurnal.




Un zambet,
                      Sakura Wisdom.

sursa fotografii : personale
sursa informatii: wikipedia, timisoreni.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...